Pages

Thursday 5 September 2013

Cabaran Di hujung Tanduk 2013




Aku bagi amaran yang luahan terburuk ini adalah panjang.. semoga luahan terburuk ini akan menjadi kenangan silam..

  
Yeba..yeba.. andre..andre..
 

Haaa.. nendiaaaa… oleh kerana PG pun dah semakin teruk mengebu.. dan kegebuan itupun sudah tidak menzahirkan kecomelan..  dan terlebih terjurus kepada zahir keburukan dan penuh hina dan terkeji.... uihh.. raya paling terburuk dan jiwa kacau tahun ini bagi PG!!! terburuk bukan kerana keluarga, bukan kerana makanan raya mahupun suasananya.. yang tue semua nya seperti sepatutnya terjadi di hari raya.
Why Puan Gebu.. kenapa terburuk raya mu tahun ini.. kerana  terasa diriku tidak berharga pada hari raya itu.. kerana diriku tersangatlah gemuk.. ko rasa pembawaan   80 kg masih comel lagi ke .. nah.. ambik penampor barang spang dua.. huhuhuhuh.. … Fat on the go.. I’m 80 kg ??? what…

Okay.. cukup-cukuplah nak mengata aku di depan mahupun dibelakang !!!! aku pun punya perasaan jugak.. ingat aku montel cam gini hati aku pun mengecut ker.. walopun dikepit lemak berbilion-bilion pun.. hati aku tetap rasa sakit berbilion-bilion jugak..
Aku tak marah.. tapi aku rasa terkilanlah.. bila orang mengutuk aku secara terbuka.. pedih telinga.. aku tahu aku gemuk tapi tak payahlah nak terusan mengherdik aku kan..
Jadi.. aku perlu membuat satu perubahan drastic.. dan pastikan tidak menoleh ke belakang lagi.. dan aku akan cuba sedaya upaya berlaku jujur dan komited dengan apa yang akan aku lakukan perubahan itu.. Sudah-sudahlah berkeadaan begini.. aku kena menyahut cabaran untuk merubah…
Okay.. kalau buat perubahan seorang diri.. memang akan jalan terus menuju puncak ataupun melencong.. maksudnya gagal dipersimpangan jalan.. ahh.. aku selalu jadi orang yang gagal dan sesat di tengah jalan dan aku memilih untuk tidak mahu teruskan usaha sebab.. aku rasa.. aku masih okay lagi !!! dan rasa aku masih punya masa.. bila ada perasaan aku masih punya masa itulah yang selalu membuat aku sering menunggak  ke setiap hari isnin pada setiap awal bulan… sehingga makan bertahun-tahun lamanya…
Tapi kali ini.. perasaan down tue sangat kuat… kuat seperti kentut yang berangin tue dan perasaan buruk seperti kentut yang berbau.. ahh. Dah kenapa pulak cam gitu.. Jiwa kacau takder penghujung.. rasa semak.. letih.. menyampah..
Ya allah, kau bagilah pada aku kekuatan.. keazaman yang tekad ..aku harus melawan arus dengan kuat… kali ini.. aku tidak mahu menjadi orang yang gagal.. aku perlu berubah.. berubah menjadi lebih baik…

Jadi dengan ini aku mencabar diri aku sendiri.. aku akan berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapat berat  badan ideal supaya aku lebih sihat dan bertenaga untuk melayari hidup pada tahun-tahun yang mendatang.. kalau panjang umur laaa…
Aku rasa aku tak seperti yang dulu.. aku sangat malas untuk berbuat apa pun.. takda langsung usaha untuk turunkan berat badan.. like my sister (Along) always said.. kita kena berubah.. untuk kesihatan.. untuk kehidupan lebih baik.. 

Kalau kakak aku yang beranak 4 dan kurus sikit dari aku tue nak berusaha untuk turunkan berat badan sebab kesihatan.. kenapa kau tak mampu pulak… Dan yang penting kami akan bersaing.. secara sihat.. berlumba-lumba .. maybe.. 

Aku perlukan keazaman itu.. kalau itu takder.. maksudnyer diet aku akan hancur lebur.. macamana nak hilangkan rasa keinginan untuk melawan rasa nak makan.. okay.. aku ada survey… blog, info dalam internet.. ada yang boleh pakai ada yang tak masuk akal tak kurang jugak.. tak praktikal tapi lagi banyak jumpa yang boleh digunapakai dan tip-tip macaman nak turunkan berat badan.. dan tak kurang  jugak aku merasa  cemburu  gila babi bila melihat mereka yang berjaya turunkan berat badan..

Ada pulak yang lebih gemuk dari aku yang sekarang tapi sangat kuruskan pada masa ini..sekarang nie.. mau tak cemburu dibuatnya.. perasaan malu itu ada.. senantiasa ada.. malu berkeadaan begini.. melihat saiz pinggang aku yang very the panjang.. seperti  perjalanan dari perlis hingga ke Johor Bahru.. uihh panjangnya… tapi malu ku itu sampai di situ saja.. tak berbuat apa-apa.. theheehehe…

show fat the peace sign... muhahahaah..  pergilah.. u janganlah sembunyi amukan asblanka kat perut i lagik.. muahahahahahaahah


Cukup-cukuplah jadikan alasan itu dan ini.. kerana alasan-alasan itulah ..aku adalah aku sekarang.. malu ohhh.. bila mak-mak sedara yang lebih tua dari kita nie.. sekarang masih maintain cantik bergaya.. dan kau pulak.. dah kelautttttt…. KAN TAK ELOK BEGITU..
Dan…. Kali ini aku bertekad.. aku akan berdiet secara sihat..aku akan survey dari masa ke semasa.. aku target dalam 4 bulan ini.. dengan nada yang kurang bersemangat .. muahahaha.. aku akan turunkan berat badan.. berapa kg.. aku tak nak berlaku poyo terhadap perkara itu.. jadikan berat yang sedia ada turun itu dah cukup baik
.
Semoga aku dapat momentum itu…. Harapan besar supaya aku dapat kekuatan untuk menjadi lebih sihat dan menarik… kalaulah aku tersasar… tersasar dari landasan ini.. kalaulah aku ada orang yang boleh memantau aku tika melaksanakan perubahan ini.. asal aku makan jek.. dia datang piap!!! Piap.. bantai aku dengan tali pinggang.. uih mak takotttt…. 

Jadi aku takdak semua itu.. aku kena  jadi kuat gila babi..  gambar terbaru.. saja jak aku tepekkan gambar terburuk haku disini supaya menjadi peringatan terhadap diri sendiri….Salam perpisahan aku ucapkan kepada mu PUAN GEBU.. semoga anganku akan menjadi kenyataan…. Yang nyata..
So.. Aku hapdate lagi sebulan yek… kita tengok lah perubahan diri aku tue bersama-sama. Harap menjadik la hendaknya… Amin…

Bila aku hapdate 1 bulan yang akan datang.. harapan ini yang aku minta  akan berlaku.. .
·    -Berat sedia ada semakin susut nilai.. tak banyak pun aku kena faham proses tersebut makumlah..lemak tepu belasan tahun..  janji susut !!!!
·     -Semoga baju yang lama-lama dalam almari.. pakaian masa gebu yang masih comel.. boleh dimuat padan pada tubuh ini.. amin…
·         -Semoga tidak terpengaruh dengan diet yang ntah haper-haper nyah.. takmo.. takmo..
·        Aku cuba melakukan senaman tak kira masa..dapat setengah jam pun takpalah janji aku    buat
·         Harap aku tak lupa diri dan teruskan usaha walaupun dah nampak berat dah turun.. keadaaan ini adalah sangat tak selamat jugak nie.. kena kuat betul-betul nieh.. Aku tau memang PAYAH orang macam aku nie nak tepati janji.. menabur janji tak pasti memang pandai terlebih-lebih.. muahahahaha...  Payah bila Puan gebu memang seorang yang pemakan... ko tahulah kan.. makanan malaysia.. kepelbahagian makanan yang tiada sempadan tauwww... untung sangat tapi.. tapi kalau tidak dikawal.. takut penyakit pun datang tak dak sempadan jugak... Takottttttttt....



Kalau GAGAL jugak.. nampaknya.. aku sedia ditanduk lembu.. keh.. 

No comments:

Post a Comment