Pages

Sunday 28 October 2012

Selamat Pengantin Baru U’on…..


Selamat Pengantin Baru saya ucapkan kepada pasangan Wak Jaki (Zack) dan juga Nurul Hadina (U’on).. pada tarikh 28/10/2012 .. selepas solat asar pada hari tersebut usailah sudah majlis akad nikah di antara dua mempelai..... .












Malam pula… hahhh.. bermulalah acara kenduri kendara di dewan.. kami adik beradik si pengantin perempuan telah diberi tugasan oleh abah… saya dan kakak saya ditugaskan untuk menjaga  rombongan pengantin lelaki masa mereka tiba..thehehehe… di mana.. urusan jemput duduk di meja yang ada mangkuk pusing tue.. kerusi pun ikat reben lebih sikit… haaa…. Jemput makan.. layan-layan … bagi door gift.. biasaler tue..

Jemput  mak ngan bapak adik ipar lelaki saya yang tak sampai 5 jam menjadi mertua dan biras kepada keluarga kami duduk menjamu selera di meja makan beradab.... thehehee..  tetamu yang datang berduyun-duyun dan sedikit masa boleh  menyebabkan keputusan bekalan makanan.. arghh.. cuak-cuak.. jadi dengan pantas berdesup.. masalah itu tidak secuak yang disangka.. bekalan makanan tidak sempat terputus berikutan kecekapan.. abang ipar .. dan bakal adik ipar.. theheehehe….. .. syabas abang ipar ku..abang cam dan ajin.. korang memang alerttt.. dan terbaeekkk……

 Jadi selesailah sudah majlis perkahwinan adik saya yang ke  5… legasi masih akan akan diteruskan sebab kami masih punya adik yang ramaiiiiii… kehhh.kehhhh.. kehhh.. so sebelah perempuan sudah berakhir syukur alhamdulilah.. sebelah lelaki 11/11/2012 bersamaan hari ahad di Tanjung Karang.. kehh.kehh.keh.. Jowo… Adik ipar ku Jowo.. namanya Mas Jaki.. kehhh….

Kepada mereka-mereka yang terlibat. Secara langsung mahupun tidak.. kehh.. kehh..

Abah- sangat streeeeess pabila menjelang kenduri.. semua menjadi sasaran untuk dileteri oleh dia.. sangat garang.. tu tak betul.. nie tak betul.. cepat!!! cepat!!!  Jangan buang masa!!!! Abah saya nie memang … dia akan berusaha untuk menjadi kan majlis tue seperti yang di rancang dan terbaikkkk.. walaupun dalam mood kenduri makan pagi ,tengahari dan malam wajib dimasak mak.. (tak boleh takder lauk mak nanti dia lagi moody tahap gaban membunuh raksasa)…

Mak Tie – sasaran abah untuk dileteri.. satu-satu gadis di muka bumi yang tahan dengan ketua kebersihan yakni abah,  kehh.keh.. sebagai mak pengantin.. tanggungjawab mak pun tak kurang beratnya.. sesi ulangan ke chowkit dan Jalan Tuanku Abdul Rahman dalam minggu nak kahwin tue  mencari bahan-bahan untuk hantaran dan mcam-macam lagi lah.. abah tak boleh kalau takder mak tie.. diulangi.. TAK BOLEH.. so.. memang betullah kan.. kita kaum hawa di dijadikan dari rusuk kaum adam.. kan.. saling memerlukan……

Menjelang Hari Perkahwinan Dan Majlis Kahwin

Along dan abang cam – ORANG KUAT!!!! Nie orang kuat keluarga kami… memang sangat kuat.. kehh..kehh.. bahagian dapur along took over (gulai kawah rebung hang sedap nak mampus)…. Bahagian buruh kasar.. abang cam took over..  walaupun terburuh kasar menjelang hari kahwin tetapi abang cam.. segak sungguh malam tue ek.. ngalah pengantin.. thehehe.. sempat lagi snap gambo kat pelamin penganti ek… kehh.kehhh.. 

Nyah dan Abang Janggut - Nyah ligat sebab dia kurus.. tengok dia bergerak pantas sana dan sini.. buat kerja macam-macam. Abng janggut ikut ja apa yang di tugaskan.. tak banyak cakap..  yang lain no komen..thehehehehe…

Ana dan encik kekanda – bantuan saya hanya di dapur.. di dapur. Sebab lepas bantu boleh makan.. keh.keh..keh..dab bantuan lain.. menjadi ketua pemarah anak-anak buah.. asyik haip –haip jek tau.. dan kejadian ngeri telah berlaku di mana ibu jari kaki mengalami kecederaaan sebab kena tindih dengan salah sorang ORANG KUAT di atas.. keh..keh..keh.. tapi ibu jari dah okay banyak.. encik kekanda  banyak deko-deko kat dewan.. seni ah konon tue!!

Saya tak larat la nak komen lagi.. kehh.. cuma yang paling nak dikomen lahh… Nabila and Ajin …. kehh.kehhh…buat Ajin.. Nabila tetap milikmu.. jgn jeles sangat dengan teman tapi mesra Nabila pada malam tue.. ohmaigod..he so handsome and macho.. kehh..ehh tapi sasa si Ajin sapa boleh lawan…. Kehhh..keeheheh..

Macam-macam perkara berlaku… macam-macam kejadian kelakar tak kurang juga sedih berlaku.. tak perlu lah saya nak cerita di sini.. sangat peribadi.. cukuplah siapa yang berada di sana tahu  apa yang berlaku….. apa-apa pun.. itulah asam garam hidup di dunia ini.. TIADA SIAPA YANG SEMPURNA DAN TERIMALAH KAMI SEADANYA…….

Tapi ini menjadi satu peringatan dan pengalaman buat saya.. apa-apa kekurangan yang lepas jadikan sebagai pengajaran dan jangan dibiar berulang.. kita berusaha jadi yang terbaik..  jadi lebih bersedia dan jadi lebih berdisplin….









No comments:

Post a Comment