Pages

Thursday 11 October 2012

Jujur Saya..



Saya mengalami masalah di mana saya tidak dapat berhenti daripada menikmati makanan.. saya tidak pedulik bila kenaikan berat badan saya semakin bertambah-tambah.. saya tidak merasa untuk bersedih walaupun kenaikan berat badan ini adalah sudah jadi tahap membimbangkan.. saya dah tak pedulik bila keluarga, sanak saudara dan kawan-kawan katakan  “ eh.. you dah gemuk giler la..’  Saya jadi  tidak kisah..

Inilah yang saya katakan.. saya tidak ada AZAM dan TEKAD..  saya tidak ada kekuatan untuk itu..saya tidak ada itu semua…walaupun sebenarnya saya telah pun mengeluarkan ribuan ringgit untuk kurangkan berat badan.. apa yang saya tak cuba.. pil kurus, alatan senaman, CD senaman, Buku Berdiet dengan Betul, ,buku Bagaimana mengira kalori Anda, Jus Mate 5, Pusat Pelangsingan Badan, buat Spa, Diet Gila makan sesudu dua, Diet tak Makan, Puasa sebab nak Kurus, tak terkecuali beli Notebook cara bagaimana nak langsing dari internet..

Saya nak sambung lagi, sepanjang 6 tahun yang lepas.. sudah diet bagai yang saya buat dan beli.. dan yang paling terbaru adalah membeli benda ajaib.. malangnya ajaib benda itu untuk orang lain bukan pada saya.. yang nilainya.. korang congaklah sendiri.. inilah yang saya cuba katakan.. saya tidak sayang dengan diri saya dan tidak kisah nilai wang yang saya sudah keluarkan… kalau saya punya AZAM dan TEKAD dan KESUNGGUHAN..dah tentu sekarang saya takde masalah berat badan kan…

Sudah saya katakan.. ini pertarungan berani mati di antara kemahuan, kehendak, keazaman ,ketekadan (ada ker ayat nie) , kemalasan, dan kerajinan saya…. Saya tidak pernah SALAHKAN produk-produk diluar sana dan wang yang telah saya laburkan..  

Pada mulanya saya bersemangat bagai dan akhirnya kecundang sebab saya rasa ahhh… rasa susah, sulit,,rimas ,apehal saya nak menyiksa diri ini..… baik makan lagi best.. takper ah jadi mok pun. .dapat makan sedap kan.. hahahaha..memang tagline kau lah puan gebu.. MARI BERDIET SEPARUH JALAN… tapi MAKAN Sepanjang zaman.. hahahahaha

Selagi saya tak punya kekuatan dan keazaman untuk berubah.. sebab saya tidak TIADA DAYA melawan nafsu makan saya yang meluap-luap dan tergedik-gedik setiap saat.. minta itu..minta ini..ehh.. makan nie pun sedap nieh..  

Kalau ada yang terbaca ini semua.. laaa.. apa yang susah sangat Puan Gebu ooiii.. kawal la pemakanan tu, bersenam.. yang tu tak payah bagitau pun takper.. saya sendiri dan tahu lama sudah.. Senang dan mudah bagi mereka yang ambil berat untuk itu semua.. tapi bagi saya yang ambik ringan itu semua sudah menjadi SUSAH buat diri saya.. beli dengan duit pun tak berjaya.. inikan benda tak payah pakai duit.. thehehehehe…

Saya TIDAK akan membeli apa-apa pun lagi berkaitan dengan alatan senaman, ubatan,bukuan, bajuan yang ada kena mengena untuk kurangkan berat badan… cukuplah…  biar saya dengan diri saya sekarang ini..  biar saya kaji ..

Sekarang saya mahu mengkaji apa PEMAKANAN  saya yang saya makan selama ini.... sebab punca masalah berat badan saya dari Pemakanan Saya yang tidak baik..  (itupun kalau berhasil dengan kajian saintis saya ini ). Saya kena kaji bagaimana saya mahu melawan mental saya yang kejap diet gila..kejap taknak diet, kejap ketagih makan,kejap tak makan,kejap dia nampak slim,kejap nampak gemuk benor..

No comments:

Post a Comment