Pages

Monday 29 October 2012

Dialog Biru Hari Raya Haji




Pada petang hari raya kedua aidiladha yang lalu.. aktiviti makan diteruskan.. oleh itu.. lemang  dan rendang harus dihidangkan bagi mengekalkan mood raya.. kehh.kehhh.. jadi saya sebagai wanita ayu berbadan sasa tidaklah mempunyai kemahiran untuk meng karatekan buluh lemang tersebut.. jadi saya serahkan pada yang pakar.. hahahahah.. begini ceritanya..

Saya              :  abang… tolong potong lemang nie, tak retilah nak potong macamana ?

Abang Cam :  takper ..abang boleh buat ..

Lalu.. saya pun memberikan pisau beserta lesung batu pada abang ipar saya.. sesudah di belah.. abang pun berkata…

Abang Cam :  abang bukak ana tarik yek..

dengan susah payah.. dia mengunakan kedua tangannya untuk membuka akan buluh lemang tersebut.. dan saya pun memasukkan kedua tangan ke dalam buluh lemang dengan harapan dapat menarik lemang tersebut ..ntah kenapa secara tiba-tiba perbualan kami tanpa disedari  menjadi sedikit kelucahan .. thehehehehhhhh

Saya            : abang cam.. tak boleh tarik laa.. lembik sangat.. tangan abang pun dah

                     mengeletar tue.. lepas lah dulu..

Abang Cam :  takper ..abang pegang batang nie ..Ana tarik keluar yek..

( masa  tue sungguh tak tipu..tangan abang cam masih mengeletar.. sedaya upaya membuka seluas yang mungkin !!!!)

Saya sedaya upaya tarik tapi…

Saya           : abang.. lembik sangat tak boleh tarik lahhh…. Kita panggil Nyah ek.. tarik

                   sesame.. abang kena buka batang tu lebar-lebar ehhh…

Saya pun panggil kakak saya.. kami berdua cuba tarik keluar  tue tapi tidak berjaya..

Nyah          : lembik la abang.. abang kena tarik  batang tu dan potong sendiri la

                     macam nie..

Saya           :laaa. Nak makan lembik pulak dah macamana nak potong bulat-bulat nie....


 thehehehehe.. sudahnya abang sendiri yang berjaya mengeluarkan lemang lembik itu dari buluhnya.. hahahaha.. kah..kah..kah… dah tetiba ana berotak biru hari itu..

abang cam sporting.. bila saya cakap.. kalau lah orang dengar apa yang kami cakap tadi   tapi tak tengok apa yang kami sedang cuba keluarkan lemang dari buluhnya sebenarnya....kah..kah… boleh menimbulkan syak wasangka yang tidak baik adanya aduinya  pun..   dan saya ,Nyah dan Abang Cam ketawa  berdekah-dekah…

                                    
                                                            





1 comment:

  1. abang shamsul x cerita pun kat along........dahla bersanding sorang2

    ReplyDelete