Pages

Sunday 9 September 2012

Laporan Terkini serba ringkas dari Puan Gebu..


Sehari Sebelum Raya ( Di rumah Mertua)

Tolong mak mertua masak rendang daging dan ayam dan tolong sediakan juadah berbuka puasa pada malam sebelum raya.. sambil tue seterika baju raya dan siapkan apa yang patut.. petang raya.. uda azma dan uda epon sampai.. malam nak raya, kak ipar dan biras.. meriah bagai.. tv pulak malam nak raya nie.. siarkan takbir raya tueh.. syahdu.. syahdu…

Hari Raya Pertama (Di rumah Mertua) –

Bangun ja bersiap dengan baju raya kaler merah.. tanpa bersalaman.. makan dan beraya di rumah jiran –miran.. dan tak snap langsung gambar rayer.. bleh??? Petang raya terus bertolak dari Teluk Intan Ke Semanggol, Perak…
                                                              Ehsan ahkak ipar

Sampai dah pukul 12.00 tengah malam.. badan pun dan letih ..  setel budak2 tukar baju tido.. dan kroih.. kroih..
                                                           Ehsan ahkak ipar


Hari Raya Kedua (Di rumah Tok Mertua) –

Pergi kenduri Di changkat Jering-

Tapi raya kedua saya sempat pergi kenduri aqiqah anak saudara /kenduri arwah tok saya di Changkat Jering, Perak… ermm.. lama sungguh tak berjumpa sesama kami..  ohhh.. gembiranya.. (saya wakil mak, sebab mak kan tak sihat.. jadik saya wakil makan untuk semua.. hahahahaha..)
                                           
                                  Maksu yang maintain.. sentap mak okey....yang belakang tue
                                                        mak uda bukan i.. auwww



Lepas kenduri,on the way nak balik rumah tok encik kekanda di semanggol tuh, kami sempat merewang ke Bukit Merah Lake Town Resort..



Hari Raya Ketiga..

Bersantai di Rumah Tok Mertua dan kemas apa yang patut sebab ayah mertua dah bagi hint.. kita pulang teluk intan hari ini juga.. petang sikit cergas balik teluk intan..




Hari Raya Keempat..

Lepas makan tengahari di rumah abang ipar, terus cergas nak pergi setapak pulak , rumah abah.. called dalam perjalanan abah still lagi kat besout dan overnight kat sana.. tukar plan balik rumah.. kemas beg, basuh baju kotor dan tidor tak hengat.. rumah sendirik wehh..


Hari Raya kelima..

Pergi rumah abah , aktivit makan tiada perhentian dan biskut raya.. terbaek arhhh… tak snap gambar jugaks..



Hari Raya Keenam..

Tido lagi di rumah abah.. dan kami buat laksa.. dan sup tulang.. makan macam besok takder makanan kat dunia nieh.. puan gebu kan…

Hari raya Ketujuh..

Pagi tu cergas balik  ke rumah pasal paksu saya nak datang beraya rumah ..abang ipar pun nak datang tido dan beraya ..jadik cergas balik dan singgah giant selayang untuk masak apa yang ader..

Saya buat kari ayam dan roti jala.. tapi..errr.. roti jala tak jadi pasal saya kirai dalam kuali mana boleh maaa…  saya gantikan dengan capati segera.. thhehehehe.. pastu buat angel hair goreng..

Malam tue abang ipar sampai agak lewat maybe dalam pukul 11.40 gitu, terus ajak pergi menge teh.. kan balik paksa anak-anak tido.. pastu kan.. kami 4 orang sempat layan citer paria jap.. thehehehehehe..



Hari Raya Ke tujuh.. yakni ahad..

Asyik dok fikir esok senin.. kena keje.. huhuhuhuhuh.. tapi tengahari tue meriah pasal kakak ipar datang, adik ipar datang, semua ader, jadik saya masak tengahari jamu semua makan.. buat udang masak lemak, sambal ikan bilis, ayam goreng berempah, ayam masak merah.. pastu kakak ipar bawak satay kajang.. hahhaahah.. makan sampai kenyang..

Aktiviti diteruskan.. diaorang lepak sampai ke malam.. lepas tu cergas ke rumah adik ipar pulak.. hahahaha.. seronok betul.. makan malam kat rumah dia..

Dah bersalaman.cergas balik rumah.. arhhh malas nak kerja besok tapi.. kena bertabah.. barulah terhegeh-hegeh nak iron baju sekolah anak, beg sekolah ,stoking dan apa yang perlu untuk hari esok.. kelam kabut tapi setel jugaks beb…

So… kehidupan kembali seperti biasa..macam biasa yang saya updated sebelum ini.. kami warga perempuan tak boleh malas tueh…


Hari Raya dengan mak..

Mak.. macam biasa anak mak nie berjanji palsu..thehehehe.. saya masih belum tengok mak saya.. dah cakap encik kekanda hari merdeka saya nak pergi tengok mak dan pergi awal sikit.. nie macam tengok saudara sakit.. tengok.. sembang2 pastu balik.. ini mak kan.. luangkanlah masa tue lebih sikit..

Janji dengan along, nak pergi tengahari hari jumaat konon nak lepak sampai ke malam.... sudahnya si encik kekanda kena kerja pulak dah.. haaaaa.. plan berubah kenalah pergi petang sikit.. sian mak saya tueh.. tunggulah anak ketiga yang peel tak berubah nie….

Minta maaf ye mak ….


Aktiviti dengan mak di PPUM…

Okay..Hari jumat lepas saya cuti.. sebab nak bawak mak saya ke PPUM untuk pemeriksaan kaki dia tue.. hahhhhh… kena bergilir lah.. takkan nak longgok tanggungjawab nie kat kakak-kakak saya yang semakin kertu tapi menawan.. hahahaah…

Keadaan kaki dia masih macam tue jugak, banyak kesan retakan.. adaker patut dia tangkap gambar x-ray.. diaorang suruh mak saya panjat atas tangga untuk tengok mak kita boleh tanggun bebanan tak.. sudahnya bengkak kaki lah mak saya tue,  susah nak bergerak weh… sib baik kami ada kerusi roda... senang nak bawak mak turun naik..


So.. alhamdulilah semua berjalan dengan lancar.. walaupun banyak department kena pergi, dengan x ray nyer, dengan kena periksa kaki, dengan ambil ubat, dengan orang ramai yang bersabar menunggu giliran.. beratus-ratus orang.. tahu tak????  Sekejap tingkat 1, sekejap tingkat 2, pastu turun bawah ambik ubat pulak…



No comments:

Post a Comment