Pages

Sunday 24 June 2012

Saya Merungut Dan Membebel..???


Saya Merungut Dan Membebel..???



Lately nie saya perasan yang saya sering merungut-rungut, berleter-leter.. itu tak kena.. ini tak kena.. itu tak cukup, ini tak bagus, itu tak best, sana penat, sini penat,.. apa dah jadi nieh…  adakah kerana lemak tepu bertukar menjadi sel-sel yang jahat lagi menghasut saya menjadi ibu yang tidak berkualiti… ????

                                                             

Saya dah jadi kurang sabar dengan perangai anak –anak hatta dengan encik kekanda sekali pun.., pantang mereka buat salah sikit.. mulalah saya membebel-bebel pastu kalau dah tahap tak boleh dikawal memanglah kena babap. Anak2 le yang kena babap tue.. takkan encik kekanda pulak..  pastu bila semua dah tidur.. mulalah menyesal pasal babap anak-anak.. janji kat diri sendiri sebelum tido, besok hari saya nak jadi ibu yang terbaik dan penyabar.... dan bila besoknyer.. takdermaknernyer… saya sama juga seperti semalam.. tidak sabar dan kuat membebel…
                                                                            


Saya dah jadi merungut-rungut setiap kerja rumah yang saya kena buat.. padahal itu kan tanggungjawab saya.. bila masak saya membebel.. bila basuh dan sidai kain pun saya merungut-rungut.. tengok kain berlambak tak lipat lagilah saya membebel-bebel, bila cuci bilik air, bila sapu sampah, bila mop lantai.. bla..bla..bla..bla….



Dulu time saya budak-budak dulu, mak saya adalah seorang perLETER tegar!!!! Ada je tak kena.. pastukan.. kalau saya buat salah hari ini, perkara yang lepas-lepas dan takder kena mengena dengan kesalahan hari itu pun dibangkitkan jugak.. Time dalam bilik tue.. bila mak saya berleter.. jari saya akan tutup lubang telinga dan nyanyi-nyanyi.. bila  buka tapi mak still membebel saya akan tutup balik ataupun saya pasang Walkman.... heheheh nakal kan.. dan bebelan tu  boleh pulak berlanjutan satu hari suntuk… mak tak tahu ker dalam bilik saya dengan Walkman… tak penat  ke Puan Hasiah ???









Saya time dalam bilik  tue, esok-esok kalau saya ada anak.. saya tak akan membebel.. buat sakit telinga jek kan.. nah .. bila dah jadi ibu..  saya dah sebijik macam mak saya.. membebel sepanjang masa.. bila berleter.. melayut-layut jek.. haaaaaaaaahh kan dah mendapat!!! Heheheeheheheh



Saya rasa saya perlu tanamkan dan pratikkan sifat SABAR saya ini. Saya kena menjadi seorang ibu yang kool.. seperti kata nabil raja lawak.. Miss KOOL… jgn sangat cepat melatah.. ini.. bila anak hilangkan pemadam pun.. dah membebel.. menengking budak tue macamlah dia dah bawak larik anak dara orang.. Saya tak sukalah sifat saya yang tidak penyabar ini.. tak bagus tau…


Saya nak berpuasalah.. (nak masuk ramadhan dah hai) elok untuk jauhkan saya dari sifat tak sabar tue… (niat lain nak diet ler tew.) kan..Bila puasa minta dapatlah saya hindarkan sifat tak baik saya tue… Doakan saya ye kawan-kawan…


No comments:

Post a Comment