Pages

Sunday 20 October 2013

Mau Minum Kacip Fatimah..



Minggu yang sangat sibuk.. rasa terkejar ke sana kemari.. bermula hari jumaat malam.. pukul 8.00 mlm ..siap packing barang and suruh anak2 masuk kereta.. menuju ke Setapak..menziarahi abah dan keluarga.. tak pernah di buat Puan Gebu drive memalam nie.. Encik kekanda kena kerja soo.. usah ditanya..nanti hati menjadi laraaa… muahahahah…

Dna yang paling best nya.. apa kerja rumah pun aku tak buat.. betul2 balik kerja.. terus jaaa aku cepat-cepat gerak ke setapak.. baju sekolah yang berlonggok tuh.. aku buat-buat tak Nampak.. kehhkehh.. kasut sekolah pun pun tak basuh lantakkan… theheeh..


Sampai je umah bapak haku yang ensem tue.. aku cam rasa bahagia sangat.. rasa cam best jek.. sebab apa.. sebab kita dikelilingi oleh adik beradik kita.. maksud.. mereka itu kita.. kita itu mereka.. darah daging kita kan… emosi pulak.. masa nie ko bagilah aku nasi setalam pun aku boleh habis.. pasaipaa… sebab pasti ko rasa amat berselera bila dikelilingi anggota keluarga… theehehe.. alasan ahh tuww..

Tapi sudah aku khabarkan siap-siap.. yang aku hanya bermalam satu hari saja sebab.. sabtu malam dan kena cergas balik rawang.. itu akan diciter perenggan len ek..  sampai.. laki pun takda.. jadi anak-anak pun pandai bawak diri.. aku sembang ajelah kerjanya… sembang ja gelak.. gelak ja sembang.. waakakaakak… sampai tertido..


Pagi sabtu bangun.. terus tuju dapur.. tolong lah hai mak tie aku tu buat breakfast.. bihun goreng.. air tangan mak tie nie.. masak apa pun sedap.. lagi pun family aku memang jenis bersarapan.. makan nasi campur pagi-pagi pun takder masalah… menjadik jeeekkk…

Abah aku is cerewet bab makan.. kalau nak jamu dia makan.. ko kena hidang baik-baik.. dari pinggan dan cawan haruslah cantek.. barulah terbuka selera dia tueh.. abah is abah lah.. dia seorang yang sempurna… jadi mak tie tue used to entertained abah aku tue.. high classs.. kehh.kehhh..

Usai makan… bincang nak masak apa untuk tengahari.. oleh kerana masih ada daging kurban.. wajib sangatlah buat sup tulang campur daging tue.. theheh.. tetiba abah aku suh buat laksa pulak.. aku okaykan aja.. ikut perintah. Aku cam pembantu jek yang nak masak tue mak tie aku tue..

Masak kelentong keletang walau sebenarnya hati tue rasa takder mood.. rupanya mak tie pun sama.. masak takder perasaan kami berdua.. ntah haperlah kami hari itu..Sib baik semuanya siap juadah tengahari kami sekeluarga..

Menu sabtu.. Sup tulang ,Ikan bilis kering , udang goreng kunyit kacang buncis,  dan laksa.. theheeh… sib baik ada si syarfa adik aku yang berlaki kaya tue potong salad, timun ,bawang bagai… theeheheh.. alhamdulilah.

Lately nie.. sakit kaki mudah attack aku nie.. asal berdiri lama je kena ahh.. berat aku luarbiasa le tue.. thheheeheh.. makan tetap makan.. alhamdulilah.. semua cukup rasa…..petang tu aku bantai tido kejap.. sungguh enak sekali.. anak-anak.. buat hal masing-masing.. thheeheh..

Malam tue siap kemas nak balik Rawang..dalam puluk 8.30 cam gitu.. aku tak berani sangat nak balik lewat-lewat malam nie.. ngan bawak bebudak lagi kan..cam tak puas laa.. tapi aku kena kerja esok.. Ahad ?? you kerja ahad ?? Yaaa.. aku terpaksa kerja sebab ada launching.. arhhh… tensen siot..

Balik tue.. aku terus rendam baju sekolah anak-anak.. and masuk tido.. pagi2 pukul 6.50 aku terus drive pergi sungai besi.. alah sales gallery yang aku getik bergambar.. anak-anak aku tak risau pasal the daddy with them.. babysitter on Sunday apak diaorang tueh.. ramainyer orang kaya.. tak duduk aku langsung.. berlari terkejar-kejar  ke sana ke mari… letih sangat… kejap ke depan.. kejap ke belakang..



Yang nak sign agreement.. yang nak tengok rumah contoh..  yang bertanya itu ini..arhhh.. letih nyerr.. dah nama pun kerja.. fikir balik. .bukan aku sorang letih.. officemate aku pun keletihan jugak… pukul 6.00 petang.. masa balik.. bawak la baik sedikit  baki kuih-muih yang tinggal.. buat habuan anak-anak aku nanti..

Masa balik tue.. kaki tersangatlah sakit.. tapi aku kena balik laa.. rawang tueh.. kereta manual pulak.. sib baik jalan was okay… no jammed on Sunday… theheeh.. sampai dalam 6.45pm..leka anak-anak aku main kat luar rumah tue.. masuk je.. rehat jap pastu mandi.. cergas basuh baju sekolah.. prepare apa patut… baju tue aku gantung jek kat bilik budak2 biar kena kipas angin..esok pagi kering le tue.... aku bangun awal seterika… lalu bilik belakang.. kain yang tak berlipat.. tersungguhlah banyak.. uwaaa.. sakit mata.. tapi sakit lagi kaki aku tue.. lantaklaahhh..

Memang nak tido sangat dahh.. aku suh jek bebudak tue makan jek apa yang aku tapau tadi..tapi.. merengek2 nak nasik pulak anak-anak aku nie.. siap bagitau makan roti canai jek ngan ayah diorang.. saper suh korang tak minta nasik.. ayah korang tue bukan nyer tau.. ..

Mula-mula malas nak layan karenah mengada-ngada.... terus naik katil jek nak tido.. TAPI.. kejap je aku atas katil tueh.. tetiba cam sayu.. anak nak nasik wehh.. aku bangun balik..dan. MASAK NASIK.. anak-anak punya pasal… sib baik aku ada bawal bekal udang goreng kunyit dari rumah abah semalam.. aku panaskan.. suap bebudak tue.. memang selera anak-anak makan siap bertambah.. lapar le tue.. terpikir kalaulah aku tak masak.. sian kan……. sib baik mak gemuk korang nie jenis tak sampai hati… tauwww..Encik kekanda tak joint dinner sebab dia keluar..

No comments:

Post a Comment