Pages

Tuesday 20 May 2014

Pau Amatur



Wah.. sekarang nie aku tengah mengupgrade kan diri dengan mempelajari membuat kuih-muih.pencuci mulut …tatapi.. yang mudah-mudah sahaja.. kalau yang susah2 nanti aku tak terbuat.. bukan main lagi aku bersemangatt untuk membuat pau ini… padahal kain baju banyak nak kena lipat.. bergunung dah atas katil along… kehhhkehhh.. tapi aku bernafsu sangat nak buat pau… jadi kain baju untuk melipat aku ketepikan…. Muahahahaha..

Aku bukan tak pernah google resepi pau sebelum nie.. tapi semuanya resepi tue bagi aku sangat susah dan ada resepi tue  bahan2 yang aku tak mengerti.. semalam pagi aku try google taip pau kukus mudah.. tuptup appear on screen… resepi mudah sangat… bahan dah ada kat rumah aku.. apa lagi… jom le prektis…


Bahan-bahan adalah seperti berikut..2 Cawan Tepung Gandum,2 Susu Besar Yis Mauripan ,2 Sudu Besar susu Pekat Manis,3 Sudu Besar Minyak Masak…, 1 Sudu Gula.. ½ Cawan air suam..

Campurkan ½ Air suam bersama yis dan gula.. kacau dan ketepikan..biarkan lebih kurang 15  minit.. silalah sediakan bekas lebih besar.. aku tatau yis tue akan berbuih sampai cam tu sekali… heheheheheeheh…. 

Lepas tue.. dalam mangkuk besar.. masukkan tepung gandum,minyak masak,susu pekat,garam dan yis ..gaul dan uli sampai jadi doh… masa nie aku main agak2 jek.. aku hentam kromo jek.. aku tatau uli aku nie adalah tahap mencapai menjadi doh… 


Lepas tue rehat kan doh.. letak dalam bekas dan tutup dengan plastic.. biar naik sekali ganda….
Lebih kurang sejam ( aku tipu.. aku biar 45 minit jekk....) biarkan doh tue .. memang naik sekali ganda.. kemudian.. tumbuk-tumbuk doh..bukan tumbuk muka  anak nko tau… kehkehhh..untuk keluarkan angin… pastu ambil doh kecik-kecik.. buat leper dan masukkan inti… letak dalam tray and biar dia kembang sekali lagi… 


Tak dapat  aku tunjukkan proses memasukkan inti.. sebab takda sapa nak snap masa aku buat.. aku pakai dua belah tangan kot… tapi aku snap kari sardine yang aku buat untuk makan malam aku tambah kentang dadu dan biarkan inti kering… muahhaha… amboi.. selemoihhhhhnya kuali hang Puan Gebu..….. kahkahhhhhh





Sementara tue.. bolehlah panaskan tempat pengukus.. bila air mendidih.. dah boleh kukus pau… dalam 10 minit ..lebih pun takpa.. sukahang la… 


Taraaa…. Akhirnya.. pau amatur aku dah siap.. ucup makan banyak.. 3 bijik.. sekali ngadap… dapat dalam 14 bijik kut… 
 
Budak nie.. sibuk kacau ibu dia.. pukul 12.30 dah nie... lalu dia makan sampai 3 ketui.. hehehehe....
Lepas nie aku akan memperbaiki seni bulatan pau dan aku nak biar doh tu mengembang dalam tempoh yang sepatutnya… demi anak2 aku sanggup cuba belajar makanan kegemaran mereka… anak2 dah pandai minta.. aku buatkan ajek.. tu pun yang aku rasa senang je lahhh.. heheheheeh..

No comments:

Post a Comment