Pages

Monday 5 May 2014

Drafting Formal Letters In Englishhhh….



Pfttttttt….. Uncomfortable when it comes to drafting formal letter … I have trouble pharasing delicate information or simply lack the time to write every letter scratch….
Even dah nak umur 30 an nie pun.. still have to learned the basics of formating,writing… proofreading..bla… bla…bla… kenapa kita kat malaysia.. kena tulis bahasa asing.. kenapa tak kena tulis bahasa ibunda kita sendiri.. wai ???? macamana nak perkasa bahasa sendiri bila.. menteri2 kita sendiri pun.. bila diwawancara tv tempatan pun selesa dengan berbahasa inggeris walaupun yang menemuramah itu melayu …

Yap… surat menyurat kat office nie memang kena drafting in Bahasa Inggeris.. semua surat rasmi wokey.. terkecuali untuk ‘ Utusan Dari Baginda ’.. masa tue baru kena draft in Bahasa Melayu… Tapi.. terus terang cakap.... bahasa inggeris is very important….. nak tak nak.. nak wat macamana ye dak???
 
selfie of the day... senget sehhh.....
Aku orang melayu.. dibesarkan dengan bahasa melayu… bercakap, menulis.. bahasa pasar pun.. semua guna bahasa melayu.. jadi memang susah lah tetiba nak bercakap bahasa inggeris.. sebab mak abah tak cakap bahasa inggeris kat rumah… sebab mak ngan abah aku pun mak abah diaorang  (yakni tok nenek  aku lah tue )tak cakap orang putih jugak.. kalau dari dulu lagi keturunan kami bercakap bahasa inggeris… betapa fasihnya kami sekarang… betul tak…jadi putaran nya pun sama… aku pun tak bercakap bahasa inggeris ngan anak2 aku kat rumah… Cuma masa kat supermarket jek .. tercakap orang putih… muhahahahha… don’t run !, please don’t touch... you want this ???.... behave your self !!!... kehkehhhhh….

Jadik yang memang dari kecik.. mak ngan bapak korang bercakap.. menulis.. semua dalam bahasa inggeris.. korang memang beruntung.. okay.. sebab dari kecik dah tau cakap bahasa inggeris… tapi jangan pulak menghina kami yang tak berapa nak reti nie tau…. Jangan berlagak terlebih pulak yekk.. aku is meluat tau….

Aku ada satu kawan niehh.. dia memang bercakap bahasa inggeris kat rumah.. memang bila dengar dia cakap.. sedap jek bunyik.lajuk jek… best jek… takder masalah langsung.. sebab apa.. sebab parent dia memang dah dari kecik.. keluar dari perut mak dia ja.. ayat pertama mak dia bagi.. welcome to our family dear baby… 

Dari kecik dia kata… family dia berbahasa inggeris… dia tahu berbahasa melayu bila masuk sekolah saja… aku kata kalau balik kampong.. ko berbahasa inggeris jugak ker… dia kata yalah.. sebab grandparents dia pun cakap omputih… ooohhhhhhh… no wonderla ek… tapi dia tak berlagak wokey…. Dia bercakap omputih not because dia nak show off.. tapi memang bahasa dia dari kecik… dia pun mentor aku gak tue… dah kenapa dua budak melayu fatty bercakap omputih.. orang keliling rasa geli.. dan menyampah… abishh.. ingat menteri jek kena perkasa bahasa inggeris.. aku pun nak gak… kehhhehehehe….

First time  Boss suruh draft surat.. rasa macam nak menangis… last buat surat pun.. masa time cinta-cintun.. tu pun.. surat tak rasmi.. sepenuhnya bahasa melayu… memang susahlah kan.. kita pulak bahasa inggeris takat-takat nak lemas tak lemas… muhahahahahaha…. 
 
Aku keterpaksaan menyenget cam gini sebab.. kalau aku pose tegak.. agak terserlah aku punya double chin tuh....  siot tol
Tapi.. apa2 pun thanks to my boss. Dia tu suka pushed aku tau… suh aku buat macam-macam.. come on Puan Gebu.. you can do it… you can do it…  suka suh aku draft surat yang aku tak reti macamana nak mula… seksa aku tau… kadang-kadang amik masa dua tiga hari… muhahaahaha…. Lepas tue bila aku bercakap bahasa melayu.. campur2.. mula dia naik angin.. pushed suh cakap bahasa inggeris jugak.. muhaahahaha….

Masa paling hazab.. bila dia panggil kita masuk bilik.. suh explain kerja kita kalau ader yang dia tak faham.. masa tue belasah sajelahhh… TUNGGANG TERBALIK. and it was so surprised.. she understood my bahasa inggeris… Amazedd !!!!!..... hhhahaha..Boss aku selalu kata.. you can speak and write but you afraid ….. yup….. betul tu bosss…

Sebab apa.. aku taknak over confident.. perasan bagus.. rasa macam aku cakap n tulis tue betul padahal.. ntahkan betul atau tak… tapi sebabkan dia.. Bahasa  inggeris aku makin hari makin elok.. Dulu kalau draft surat.. bos amend.. berterabur.. pen merah dia betulkan.. muhahahahaha… dia tak berkenan sebab.. your grammar is corret but your letter macam surat darjah satu.. darjah satu… teringat mark adam.. pagako sayoooo….. 

Well.. last word aku nak bagi… bahasa ibunda aku adalah bahasa yang terbaik aku ada.. I’m proud to be Malaysian… aku bangga sebab aku tahu bahasa melayu.. tapi bahasa asing jangan dilupakan terus.. itu pun penting jugak… papaii…… 

Nota kaki : heran kan.. dari mana wujudnya bahasa melayu kita nie… ?????? amazedddd!!!!!!!! Dan sapalah yang pepandai cipta bahasa inggeris ????? sapa hahhh ???

No comments:

Post a Comment