Pages

Monday 18 November 2013

Alahai.. Cuti Sekolah..



Bila cuti sekolah jalan raya sedikit lenggang… pagi-pagi takderlah sangat adegan yang tak ingin kita lihat.. jammed sana-sini.. theheeh.. kuranglah sikit jammed dari hari persekolahan…

Bila cuti sekolah.. laki bini tetap kena kerja jugak..  anak-anak terpaksalah duduk rumah babysitter.. dari pukul 8.00pg sampailah pukul 6.45ptg.. lama tue….. aku kadang-kadang kesiankan anak-anak aku tue... yasif n sara dah tak berapa nak pergi rumah pengasuh masa cuti sekolah....

Sebab bila di rumah orang banyak benda tak boleh buat.. masa makan, masa mandi.. masa tido mahupun tengok tv.. jadi mungkin mereka pun tak suka lah kena ikut jadual camgitu.. kalau kat rumah sendiri.. diaorang ikut masa sendiri.. nak buat apa pun aku tak kesah janji kemas bilik dan simpan barang mainan mesti didahulukan.. nak tengok tv citer kartun satu hari pun takpa… nama pun hari cuti kan…

Aku pun selalu ingatkan anak-anak aku.. bila kat rumah orang jaga perangai.. jangan nakal-nakal.. apa orang bagi makan.. jangan banyak songeh mahupun cikadak.. ikut jaaa… tapi aku balik amik mereka.. masuk je perut kereta.. mulalah macam-macam aduan dibuat anak-anak aku nie..

Aku dengar tapi aku tak gelabah.. bila anak kita mengadu.. kita ambil berat.. jangan tak percaya apa yang mereka mengadu.. ingat.. kids don’t lies… aku cuma boleh nasihatkan anak-anak aku.. kalau orang dah tak suka macam tue.. jangan buat lagi.. bertahan lah anak-anak..

Aku cuma boleh cakap.. next year mereka akan sekolah pagi/petang.. so.. masa kat rumah orang cuma sejam dua… so bertahanlaaa…. Aku selalu cakap bila sampai masa yang sesuai.. aku akan benarkan mereka stay kat rumah and uruskan diri sendiri..

Macam aku kecik-kecik dulu.. aku tak pernah dihantar ke rumah orang.. bezanya.. Mak aku dulu ada pembantu rumah warga tempatan.. kami tak panggil orang gaji.. pembantu tu tinggal dengan kami.. so aku tetap rasa selesa sebab itu kan rumah mak bapak aku.. theheheeh…

Kasihan anak-anak aku tue.. mereka tak selesa.. yelah.. anak-anak pengasuh aku pun tiga orang.. dah besar-besar.. so.. confirmla anak tuam rumah tunjuk kuasa veto.. thehehe.. tengoklah nanti kalau macam-macam sangat anak aku bercerita aku akan ambil berat dan cuba rancang sesuatu.. jgn dibiar.. tensi anak –anak aku nanti.. budak-budak sekarang.. ko jangan dah ada daa perasaann tension..tension tauww… takut aku dengar…



Aku boleh je.. masakkan lauk pauk dan nasik.. lepas tue tinggalkan  kat bawah tudung saji..
Tinggalkan Yasif and Yaya kat rumah.. tapi terus terang lah aku sendiri rasa ragu-ragu untuk berbuat demikian.. nanti aku pulak tak tenang kat office.. memikir.. macamanalahh.. budak dua orang tue.. dah mandi kaaa.. dah makan kaaa.. buat sepah kaaa… aku takut bila akal mereka jadi panjang dan cuba buat apa-apa benda yang salah.. huh.. jgnlahhh…

Jadi masa untuk aku menjadi sporting belum tiba.. aku bertanggungjawab untuk menjaga kalian sampai besar.. 9 tahun tue still kecil lagi.. caner lah nak jaga adik dia yang 7 tahun tue.. bergaduh pun boleh tahan.. Korang bertabah la ek.. nanti sampai masa..korang akan bebas...




No comments:

Post a Comment