Pages

Tuesday 8 January 2013

Haip..Jangan Membazir..

Dulu.. kalau ada lebihan makanan yang semalam punya.. pasti dibuang  laju-laju ke dalam tong sampah.. ini adalah tidak patut berlaku.. pembaziran sebenarnya tu.. dahlah tak habis pastu suka suki buang-buang.. tidak bersyukur ek.. apa kata lepas nie kita olah-olahkan   supaya kita tidak membazir.. dan  jangan suka suki buang makanan tanpa rasa bersalah..

Mentang-mentanglah negara kita nie.. kaya dengan makanan.. rasa sombong.. rasa tak lalu.. rasa susah hati bila buang makanaan tue tak berapa nak ada.. seronok lagi nak makan hari ini punya tanpa rasa sedih bila buang makanan yang berlebihan.. saya macam tue jugak.. dulu bila tak abis. Buang jek.. nak simpan buat apa.. besok masak lauk baru.. memang dasar !!

Tapi ..saya insaf sudah..Saya belajar ini semua dari mak mertua saya.. mak mertua saya memang takkan membazir.. walaupun hanya ada seekor ikan yang isi pun lebih kurang.. dia takkan buang pasti mak mertua saya perisi ikan tue dan di simpan .. besok pagi bila dia buat nasi, mee, apa-apa .. mesti dia tumiskan isi ikan lebihan tue sekali.. apa-apa pun mak mertua saya tidak sesekali akan membazir..Dan.. begitulah juga kalau ada lebihan sambal ker, kuah kicap ker, macam tue lah jugak disimpan dan dia olah balik.. elok je puan gebu tengok semua makan yang di resaikel tue…

Saya hanya perhatikan saja.. kalau menolong dia di dapur..  jadi sekarang saya pun dah terikut-ikut.. amalan yang baik.. memang patut dikut.. hehehehe..  kalau ada lebihan lauk tue, besok saya akan olah balik.. macam semalam .. saya masak sotong masak kicap da nada lebihan udang masak kari.. saya basuh dan campak seklai dalam kuali.. nah… habis.. licin.. okay…

kena ingat satu ja.. kita yang masak dia.. ikut suka kita lah nak buat macamanapun..  Tapi kalau dah dua tiga minggu lauk tu disimpan dalam peti ais baru teringat.. yang tu korang bleh olahkan ke dalam tong sampah la jawabnya… hehehehe..  yang tu biar lah membazir dari korang kena belanja  yuran hospital tinggi pasal dah kena keracunan makanan….


No comments:

Post a Comment