Pages

Thursday 20 March 2014

Menjadi Kari aku..



Ntah kenapa aku teringin sangat nak makan kari… jadi aku pun masaklah kari buat makan malam semalam… mula-mula tue macam nak tak nak buat jek.. sebab memasak kari bukanlah kepakaran aku.. aku tak pandai nak masak kari sangat… sebab abah aku kata aku masak tak sedap… kena belajar ngan binik dia … jadi bapak aku kata.. my curry is totally failed… theheheeheh…

Aku memang tak dapat nak buat kari terbaik yang akan buat orang bercerita akan kesedapan kari ku itu.. tapi aku tak nak lah sebab aku tak pandai masak kari dengan jayanya aku tak nak masak kari … aper hal dak na citer kari hari ini ek.. thehehehe….

Okay.. misi fear factor aku semalam.. mencari ikan kembung besar 2 ekoq.. dan bahan-bahan kari… okay.. aku pun mulalah memasak.. aku rasa factor kegagalan kari aku sebelum ini adalah aku tak menumis garing kari rempah aku tue… jenis lima minit campak dalam kuali terus buh santan.. memang tak kick la kan.. 

Aku pun tengok cara mak ngan kakak aku yang master chef bab kari ini.. depa tumis rempah is agak lama… lama sampai garing n pecah minyakk.. cantik bak ang… pastu baru masuk santan bagai.. aku pun followlah… ingat-ingat lupa.. 

Well..well.. well done !! aku berjaya masak kari ikan kembung dengan rupa kari dan rasa memang lah kari.. cukup semua… masam,pedas…masin.. hahahaaha… aku gembira sangat sampai makan nasi bertambah… heeheheh.. laki ngan anak2 pun makan berselera… jadi menjadiklah kari aku kan…. 

Kalau tak cuba fear factor kari aku tuh.. memang aku akan cakap saya tak pandai buat kari.. kari saya tak sedap..  tapi aku rasa santan tu kot yang membantu pasai aku pakai kelapa parut separuh.. jadi rasanya freshhhh….. mungkin kot…




KARI IKAN FEAR FACTOR

2 ekor ikan kembong – budak baru belajar pakai ikan murahann…
1 ikat bendi
1 sudu teh halba campur
Rempah Kari cap adabi
Daun karipullay
Air Asam setengah cawan –
Bawang merah   ]
Bawang Putih     ]   bahan dimayang
Halia                            ]
1 mangkuk santan – aku pakai kelapa parut sebelah tapi kelapa aku tue kecik comey jek tau..

Mula-mula campurkan rempah kari dan air asam jawa..  biarkan sebati dan  ketepikan..  kemudian.. panaskan kuali dan tumiskan bahan mayang dan daun kari.. dah naik bau.. masukkan rempah kari tadi.. kacau sebentar dan biarkan  garing n pecah minyak.. (masa nie.. aku rasa tak sabar dah buh barang lain.. tapi aku tabahkan hati.. sabarlahhh… hang kalut nanti tak jadi)…

Bila betui-betui garing n naik minyak.. hamboihh cantik sungguh.. bau semerbak satu rumah yenandeyyyy… bubuhlah santan.. kacau biar sebati.. pastu taruk garam n aji.. pastu mendidih buh ikan … aku buh sekali bendi terus… thehehehe… bila ikan masak tutup api..
Masa nak rasa tuh.. aku takut sangat.. jadi ke tak nie… muahahaha… letak skit kat tapak tangan… wehh..sedaplaaahhh… hahahahahaahaha…. 


Aku pakai resepi simple sajia.. aku tak suka rempahratus yang susah-susah tue… aku malas… tapi kalau ini menjadi.. aku akan keep in my personal recipe books…  

No comments:

Post a Comment